loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
OGSÅ FOR PROFFENE: Knut Strand Jacobsen i Byggmakker (t.h) åpnet i dag BM-forum 2018. (Foto: Byggmakker)
OGSÅ FOR PROFFENE: Knut Strand Jacobsen i Byggmakker (t.h) åpnet i dag Byggmakker Forum 2018. (Foto: Byggmakker)

Byggmakker forsterker proffsatsing

/ 2018-02-01 16:58:05

Byggmakker vil ha mer av proffmarkedet og lover håndverkerne mer å gjøre gjennom strategiske samarbeidsavtaler og konseptet Fiks Ferdig.

– I tillegg utvider vi vårt Team Proff fordelsprogram, og inkluderer nå både tjenester som forsikring, juridisk bistand, avfallshåndtering og maskin- og verktøyutleie, sier administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel AS.

60 prosent av omsetningen

Proffkundene til Byggmakker står for godt over 60 prosent av omsetningen og alt tyder på at de kommer til å få stadig mer å gjøre.

– Prognoser viser at ROT-markedet kommer til å vokse de neste årene, og våre egne undersøkelser viser at nordmenn vil ha hjelp av landets håndverkere til å fikse på boligen sin. Det skal vi hjelpe dem med, ikke minst gjennom konseptet Fiks Ferdig, og som vi kommer til å rulle ut for fullt i 2018, sier Strand Jacobsen.

Satsningen på proffkundene blir i dag presentert av Byggmakker-sjefen mens han åpner kjedens største årlige samling, Byggmakker Forum.

I løpet av to dager får nærmere 2.000 ansatte, leverandører og profesjonelle kunder faglig påfyll og hvor det også utdeles en rekke priser til både butikker og leverandører for godt utført arbeid i 2017.

Fordelsprogram

Etter at Byggmakker nå har inngått eksklusive avtaler med flere av de beste tjenestetilbyderne i landet, har fordelsprogrammet blitt bedre enn noen gang.

– Blant de nyhetene vi nå legger inn i fordelsprogrammet et eget forsikringstilbud til håndverkere gjennom Gjensidige, juridisk bistand fra et advokatfirma, utlånsavtale knyttet til maskiner og verktøy og et meget godt avfallshåndteringstilbud. Vi har også gjennom Visma Advantage forhandlet frem gode rabatter på blant annet drivstoff, mobilabonnement, hotell og flyreiser, sier Strand Jacobsen.

Ifølge Jacobsen får proffkundene i tillegg de samme fordelene som de benytter i dag, deriblant containerservice og arbeidstelt, skreddersydde logistikkløsninger, digitale dokumentasjonsløsninger, samt netthandel og andre tjenester gjennom proffens egen applikasjon BM Portalen.

– Med denne totalpakka får proffkundene våre tilgang til markedets beste betingelser og de beste tjenester. Dette kommer i tillegg til den utmerkede servicen som er vanlig fra våre dyktige proffselgere.

Samarbeider med VB

Byggmakker har det siste året inngått flere strategiske samarbeidsavtaler, blant annet med både Nordbohus og rørleggerkjeden VB.

– Hensikten med disse avtalene er å gjøre det enklere å tilby våre proffkunder flere jobber. Flere av avtalene er direkte knyttet opp til konseptet Fiks Ferdig og hvor vi sørger for at våre forbrukerkunder enkelt får oppussingsjobben gjort. Vi har også nylig signert en spennende avtale med Mesteralliansen og som gjør at vi nå også kan formidle malertjenester og gulvlegging,  sier Strand Jacobsen.

Tok markedsandeler i 2017

Byggmakker fikk i 2017 en omsetningsvekst på nær 5 prosent og slo dermed markedet med god margin.

– I en svært konkurranseutsatt næring og med de strukturelle endringene som skjer synes jeg kjeden har all grunn til å være fornøyd med resultatet fra i fjor. Jeg er spesielt fornøyd med at vi fikk en vekst i proffmarkedet på over 7 prosent og at vi faktisk klarte en vekst i forbrukermarkedet, mens byggevaremarkedet ellers opplevde en tilbakegang. Jeg tror noe av årsaken skyldes vår økte digitale tilstedeværelse. Med de neste grepene vi nå tar innen digital kommunikasjon og ikke minst de strategiske avtalene vi knytter til konseptet Fiks Ferdig er vi godt skodd for å oppnå vekst også i 2018, sier Jacobsen.

Skarp konkurranse

Byggmakker har den siste måneden opplevd at forhandlerbedrifter er kjøpt av konkurrerende kjeder.

– Det er ikke til å legge skjul på at situasjonen er krevende, selv om vi er rustet til å håndtere situasjoner som dette. Byggmakker har en klar strategi om å vokse videre i byggevarebransjen. Når vi nå mister noen butikker i Nord-Norge, blir utfordringen med å vokse totalt sett litt større. Men, det er på ingen måte en uoverkommelig oppgave. Vi har den fordelen at vi har vært gjennom slike situasjoner tidligere, og vi har nylig gjort en stor omstilling og som har gitt gode resultater. Integrasjon av fellesfunksjoner med vår nylig oppkjøpte grossist Onninen er en del av dette, som tilførte oss mye positivt i 2017. Driftsresultatet til medlemsbedriftene i Byggmakker er god og stabilisert på nær 400 millioner kroner til sammen. Ingen butikker i kjeden taper penger og vi er i dag faktisk den mest lønnsomme kjøpmannskjeden i byggevarebransjen. De siste leverandørforhandlingene ga også et positivt resultat og konkurransekraften er styrket. Husk at vi de siste 5 årene har forbedret resultatet i kjedens egen selskaper med over 200 millioner kroner, så omstilling er ikke ukjent for oss, sier Strand Jacobsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse