loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
SOLBAKKEN: Solcellepanelene på bakken ovenfor festivalområdet skal dekke halve strømbehovet til en av scenene. Thea Marie Danielsen og Roar Smelhus håper at de også skal vise at VVS-bransjen tenker nytt.

Sol-demo på Øyafestivalen

Georg Mathisen / 2017-08-08 09:00:52

VVS-bransjen fremstår som en sinke, mener Roar Smelhus i Hjellnes Consult. Solceller på Øyafestivalen skal vise folk flest hvordan Norge kan produsere solenergi og hvordan bransjen kan tenke nytt.

Det er bare noen solcellepaneler som ligger på en gressbakke. Men for VVS-bransjen skal det være et utstillingsvindu. Øyafestivalen, som åpner i dag og avsluttes lørdag 12. august, har skapet fullt av miljøpriser.

Hjellnes Consult bruker ukens musikkfestival i Oslo til å vise hvordan VVS-bransjen kan hjelpe miljøet.

– Sinke

– VVS-bransjen er ikke den som blir oppfattet som den mest nytenkende, sier Roar Smelhus, direktør for forretningsutvikling og marked i Hjellnes Consult.

– Vi fremstår dessverre ikke i dag som en attraktiv spiller for utviklere og byggherrer. Hvis vi ikke tenker nye tanker, er vi i ferd med å marginalisere oss, mener han.

Strøm til scene

På Øyafestivalen er det solcellene som er eksempelet på hvordan bransjen kan skaffe ny energi. Panelene som ligger på bakken ovenfor gjesteområdet, skal levere halvparten av strømmen til en av scenene på festivalen. I årene som kommer, kan solenergien gjerne rigges opp tidligere og i enda større omfang og i tilfelle dekke enda mer av forbruket.

– I fremtiden kan det om ønskelig bli et regnestykke for Øya-administrasjonen om de vil eie og drifte dette selv eller om de skal kjøpe strøm på «gammel» måte, sier Smelhus.

– Mange av de tjenestene vi leverer på byggeprosjektene våre, er de samme som trengs her, men på kortere tid, konstaterer han.

Derfor fungerer Hjellnes Consult som rådgivere på alt fra vann og avløp til brann og sikring for festivalarrangørene.

Sol i boligene

På energisiden bruker Hjellnes festivalen først og fremst til å vise forbrukerne hva som er mulig. Mens næringsbygg er kommet langt, har det vært vanskeligere å få inn nye og bedre energiløsninger i boligene.

– Vi må få opp publikums øyne for hva solenergi er. Her kan de se og forstå hva som kan produseres i Norge, sier Roar Smelhus. Han mener at innovasjon må være et viktig stikkord for bransjen og at Øya er et godt utstillingsvindu i så måte.

Taper markedsandeler

– Bærekraft og samfunnsansvar må være sentralt. Vi kan ikke forfekte gamle løsninger. Når kundene våre tenker nytt og bærekraftig, kan ikke vi stå der og si om et passivhus at «vi må ha radiatorer under vinduene for å dekke kaldraset». Kundene sier at vi ikke er fremoverlente nok. Vi tviholder på det gamle og er ikke med i diskusjonen om de nye løsningene, mener Hjellnes-direktøren.

Resultatet er at andre overtar jobbene. Med energiløsninger, for eksempel.

– Her kan vi tape markedsandeler til for eksempel elektrobransjen og IKT-bransjen, sier Smelhus.

Hjellnes Consult har med seg VVS-foreningen og leverandørene Otovo og STS på laget på Øya. VVS-foreningen skal overta solcellepanelene etter at festivalen er over og bruke dem som test- og demonstrasjonsanlegg.

Dansegulv som produserer strøm

Et dansegulv som produserer sin egen energi – det var også en løsning som var aktuell for årets Øyafestival.

– Det er fullt mulig å bygge opp et gulv som produserer energi når publikum danser eller hopper på det. Vi vurderte det til scenen der det stort sett spilles elektronikamusikk, forteller Roar Smelhus.

Hoppende elektronika-publikummere kunne produsere strøm til scenen.

– Det kan godt hende vi ser på det igjen neste år, men det er ikke noen leverandør på dette i Norge, forteller prosjektleder Thea Marie Danielsen. Dermed ble det for dyrt i denne omgang.

Trendy gjenbruk

GJENBRUK: Møbler av gamle paller er et av gjenbrukseksemplene som Thea Marie Danielsen og Roar Smelhus skal vise frem.

Gamle paller blir møbler, og spirokanaler får nytt liv som inventar.

– Gjenbruk er ikke bare bærekraftig – det er kult og trendy, sier Roar.

Smelhus og Thea Marie Danielsen, som er prosjektleder for Hjellnes-satsingen på Øyafestivalen, presenterer festivalgjestene i Oslo for en container full av gjenbruk, med solceller på taket.

– Vi ser at gjenbruk kommer i stor skala i mange av prosjektene våre. Vi vurderer gjenbruksmaterialer og vi gjør klimagass- og livsløpsvurderinger – LCC og LCA – sier Smelhus.

Det nye nasjonalmuseet er et eksempel der Hjellnes har levert en slik livløpsvurdering, og Roar Smelhus forteller at Statsbygg nå skal begynne å kreve LCA i alle prosjektene sine.

– Vi må vurdere hele bildet: Hvor kommer materialene fra, hvordan transporteres de, hvor lenge kan de stå og hvordan skal de vedlikeholdes, ramser han opp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse