loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KNUTEPUNKT: Marianne S. Aasen i Bane Nor planlegger fremtidens knutepunkter.
KNUTEPUNKT: Marianne S. Aasen i Bane Nor planlegger fremtidens knutepunkter.

Hun skal få Bane Nor på skinner

Georg Mathisen / 2017-04-27 09:00:20

Marianne S. Aasen skal få jernbaneeiendommene til å gå på skinner. Målet er at stasjonene skal bli knutepunkter som gir de reisende merverdi.

Fra nyttår ble Jernbaneverket lagt ned; 1. mai er også eiendommene til Rom Eiendom en del av det nye Bane Nor.

– Det blir en enorm eiendomsmasse, konstaterer Marianne S. Aasen.

Hun er kommet langveisfra for å ta ansvar for konsept og plan i knutepunkt- og eiendomsdivisjonen i det nye statsforetaket. Veien fra Bydrift i Longyearbyen til kontorer med utsikt til Oslo S er lang, både geografisk og jernbanekulturelt.

Oversikt

Bane Nor får ansvaret både for traseene der skinnegangen ligger og for stasjonene dit folk kommer for å gå på toget.

– Det første min avdeling må begynne med, er å se på arealer og overordnet strategi. En masterplan for drift av eiendommene: Hvor skal hensettingen være, hvor skal driften foregå, hvor skal de gule maskinene være? Det vil gi oss et helhetlig grep om hvilke arealer som kan frigjøres til andre formål, sier Aasen.

Knutepunkt

Når det er de store planene om å utbedre jernbanestrekninger som skal diskuteres, da er det snakk om store medieoppslag og mye rikspolitisk prestisje. Når planene skal følges av stasjoner og områder der de reisende skal gjøre mer enn bare å stå rett opp og ned og vente på toget, da går ikke diskusjonens bølger like høyt. Men for de reisende er konklusjonene nesten like viktige:

– Vi skal få til en god knutepunktutvikling som skal gi merverdi for de reisende. Flere reisende med jernbane er hovedhensikten til Bane Nor. Et godt knutepunkt gir merverdi for kommunene, sier hun.

Ekstrem langtidsplanlegging

Et eksempel: Sundvollen ved Tyrifjorden har ikke jernbane i dag. Når Ringeriks­banen bygges ut, får stedet en ny stasjon og ti minutter til Sandvika med toget. Derfra er det et drøyt kvarter inn til Oslo S.
– Dette gjør jo at Sundvollen blir et veldig attraktivt sted å bo, sier hun, og forteller om et stort prosjekt der vei og bane skal bygges parallelt, på samme måte som langs E6 på østsiden av Mjøsa.

Men det er langt frem. Det som skjer hos Bane Nor, er ekstrem langtidsplanlegging.

Digital fremsynthet

– Det jeg arbeider med, er tidligfaseprosjekt, forklarer Marianne S. Aasen.

Når Intercity-prosjektet har bygd bane og ny stasjon, skal avdelingen hennes se på hva den skal inneholde. Kommunale planer, eiendomsavklaringer, men også konsept for stasjonen.

Moss er et annet eksempel på hvordan jernbane, kommunale planer og stasjonskonsept henger sammen. Det er ikke bestemt hvor den nye stasjonen skal ligge, men det er mest sannsynlig at den flyttes ut fra sentrum. Hvordan skal da området rundt den nye stasjonen bli? Hva skal det legges til rette for av parkering, sykkeltraseer og lokalbuss? Hvordan påvirker det den lokale byutviklingen?

– Og så må vi tenke på hvordan den digitale hverdagen vår vil se ut om 10, 15 og 20 år. Hva er det vi vil ha på en stasjon? Vil vi booke parkering før vi drar hjemmefra? Vil vi plukke opp kaffekoppen som vi har forhåndsbestilt? Hva når jeg kommer hjem – vil jeg plukke opp matvarene på stasjonen? Hva er det vi skal tilrettelegge for nye generasjoner som har et helt annet forhold til digitale verktøy? spør hun.

Vil bli best i Europa

Målet er ikke beskjedent: Bane Nor skal være best i Europa på knutepunktutvikling.

Et tredje eksempel, et der det meste allerede er gjennomført: Oslo S. Hovedstasjonen i hovedstaden er ikke bare en holdeplass lenger. Østbanehallen har gått fra å være ganske kjedelig til et sted med mange forskjellige kafeer og steder å sette seg ned.

Litt av den nye verden, som Marianne S. Aasen sier det.

– Det er kjempestor forskjell på en stor bystasjon og en liten stasjon et annet sted i Norge. Men det må vi også se på: Er det noe konsept som kan passe også for disse små stasjonene med veldig begrenset bruk?

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse