loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
ANNEN KOMPETANSE: Byggdrifteren må kanskje skaffe seg annen kompetanse, men blir slett ikke overflødig, spår Nariman Fakhraee i Schneider Electric-
ANNEN KOMPETANSE: Byggdrifteren må kanskje skaffe seg annen kompetanse, men blir slett ikke overflødig, spår Nariman Fakhraee i Schneider Electric-

Byggdrifteren kan drifte smartere

Georg Mathisen / 2017-12-27 10:17:00

Drifteren blir ikke overflødig, men kan drifte smartere og få mer fornøyde kunder, spår Nariman Fakhraee i Schneider Electric.

– Det er trendene som driver oss, og digitaliseringen er en trend i hele verden, konstaterer han.

Men det er ikke alle som vet hva de skal bruke denne digitaliseringen til.

Salgssjef Fakhraee prøver å finne ut hva det betyr for «oss» – det vil si alle i bransjen: Leverandørene, byggherrene, entreprenørene og brukerne.

Duppedittredobling

– Antall digitale duppeditter i bygg som kommuniserer via internett, går fra 1,7 milliarder i 2014 til 5,5 milliarder i 2020. Det påvirker alt – også oss som drifter bygg, sier han, og sammenligner med at transportbransjen bruker app i stedet for papirbilletter og at du kan overføre penger til naboen med Vipps på et sekund.

– En annen trend er urbaniseringen. 2,5 milliarder flere mennesker kommer til å bo i byer i 2050. Det gjør at vi må bruke byggene i byene mer rasjonelt og effektivt. Digitalisering er et verktøy for å kunne bruke og kartlegge byggene og driften, sier Nariman Fakhraee.

Samtidig som markedet krever mer produktive bygg og eierne vil ha tilfredse kunder, blir det viktigere å skille seg ut fra andre byggeiere. Eierne vil gjøre seg attraktive for å friste leietagerne.

Arbeidsgiverne ønsker å ha attraktive arbeidsplasser for å sikre de beste hodene. Ikke minst i det som Fakhraee kaller for «appgenerasjonen», mellom 28 og 35 år.

Ny drifterhverdag

Alle de nye løsningene skaper en ny hverdag for byggdrifteren.

– Du kan ikke ha folk gående på alle bygg hele tiden. Da kommer sensorteknologi og stordata som forteller hvor du skal sette inn driftsmidler og vedlikehold, basert på analyser. I dag finnes skybaserte analyseverktøy som analyserer ekstremt store mengder data. Med slike verktøy og maskinlæringsmetoder oppnår vi smartere tenkende bygg, sier han.

Smartere bygg

Fakhraee understreker at de smartere og mer digitale byggene ikke kommer til å gjøre drifteren overflødig.

– Du kan drifte smartere, på riktig måte, med mer tilfredse kunder og mindre nedetid på systemet. Med små, billige sensorer og mulighet til å flytte store mengder data veldig billig, så kan vi få en helt annen type service. For eksempel: I stedet for å vaske toalettene hver dag, kan du vaske dem etter så og så mange besøk når sensorene oppdager hvor mange som har vært der. Eller du kan kartlegge hvor mange som har brukt møterommet siste året og se om det er for stort eller bør deles i to rom, sier
han.

Annen kompetanse

– Spesielt i Norge er dette viktig, som et høykostland hvor du ikke kan ha én person på hver jobb. Den typen behovsstyrt service og vedlikehold er mye mer aktuelt enn den reaktive eller preventive som ikke er rasjonell.

Derimot kan det hende at drifterne kommer til å trenge annen kompetanse.

– Utfordringen med digitalisering er at det er nye teknologier, nye aktører og nye forretningsmuligheter, men også nye markedskrav og forventninger. Bransjen er treg med å komme i gang og skaffe seg den riktige kompetansen, sier Nariman Fakhraee.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse