loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Elvarebil
SELGER MEST: Enovas Nils Kristian Nakstad (innfelt) vil ha fart på salget av elvarebiler og varsler støtteordninger for proffmarkedet. 36.008 varebiler under 3,5 tonn ble solgt i Norge i 2016. Bestselgeren blant de elektriske er Nissan E-NV 200. (Foto: Enova/Nissan)

Varsler støtte til elvarebiler

Arne Kongsnes / 2017-01-31 14:50:27

Bare 2 av 100 solgte varebiler i 2016 var elektriske. Nå varsler Enova støtteordninger for å få fart på proffmarkedet for elbiler.

På Enovakonferansen i Trondheim i dag annonserte Enova et støttetilbud til virksomheter som kjøper batterielektriske og hydrogendrevne kjøretøy. Målsetningen er å få fortgang i innfasingen av utslippsfrie kjøretøy i næringslivet i Norge.

– Transport står for nærmere en tredel av klimagassutslippene, og elektrifisering er en av de viktigste tiltakene for å kutte disse utslippene. Med dette tilbudet håper vi å etablere et marked i Norge for nullutslippsbiler i næringslivet, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Labert salg

36.008 varebiler under 3,5 tonn ble solgt i Norge i 2016.

– 645 av disse var elektriske, forteller produktsjef Thorvald Gjønnæss i Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

Det tilsvarer 1,8 prosent av antall solgte varebiler. Sagt på en annen måte: Bare 18 av 1.000 varebiler var elektriske.

Dermed er forskjellene til personmarkedet slående: Der var hele 16 prosent av nybilsalget i 2016 rene elbiler.

Med 319 solgte utgaver dominerer Nissan E-NV200  blant de kun fire vareelbilene på markedet i fjor, det tilsvarer en markedsandel tett under 50 prosent. Rekkevidden er ifølge Nissan 170 kilometer.

LES MER: Varebilvinneren Volkswagen

Elektrifiserer proffmarkedet

Det er dette Enova nå ønsker å gjøre noe med.

I løpet av første kvartal lanserer Enova en støtteordning som er rettet mot proffmarkedet. Virksomheter vil da kunne søke Enova om å få dekket deler av merkostnaden knyttet til kjøp av elektriske varebiler og lastebiler eller hydrogenbiler. Formålet med ordningen er å få til en tilsvarende utvikling for nullutslippskjøretøy i norsk næringsliv som i privatmarkedet.

– Gode støtteordninger til privatbilisten har ført til salg av mer enn 100 000 elektriske personbiler i Norge. Vi har ikke hatt de samme insentivene innenfor proffmarkedet, og håper nå at dette tilbudet fører til en oppsving også her, sier Nakstad.

Hydrogenbiler og større elektriske kjøretøy er foreløpig betraktelig dyrere i innkjøp enn tilsvarende kjøretøy med fossilt drivstoff.

– Prisene vil synke etter hvert som volumet øker, og det er denne endringen vi nå ønsker å få fart på. Hvor mye vi kan gå inn med, vil avhenge av lønnsomheten i det enkelte prosjektet, sier Nakstad.

Støtte fra ministeren

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) sa dette under åpningen av Enova-konferansen:

– Også innenfor tyngre kjøretøy, som varebiler, lastebiler og busser vil den internasjonale teknologiutviklingen på batterier og hydrogen være avgjørende for om vi i det hele tatt får til kutt som monner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse