loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Fra disse skjermene kan vi følge godt med, og har god oversikt over mye. Men kunnskapen om den enkelte eiendommen er også viktig, forteller (fra lengst unna kamera) Luis, Bjørn Erik og Knut. (Foto: Jørn Wad)

Thon: - Fordel med egne driftere

/ 2016-03-15 09:45:31

– Det er overordnet bestemt at vi skal ha egne driftsteam i Olav Thon Gruppen. Vi ser dette som en kundefordel. Noe vi får stadig tilbakemeldinger på om at kundene våre er enige med oss i.

Eystein Henriksen er driftssjef konsern i Olav Thon Gruppen. Han kom for en tid tilbake fra Steen og Strøm, som har outsourcet driften. Men selv om dette ble en litt annen tankegang for ham, er han ikke i tvil om fordelene: Det gir større nærhet til kundene, raskere beslutninger og ikke minst triveligere arbeidsplasser, slår han fast.

Dedikert

Bjørn Melien er driftsleder for en av de tre driftssentralene i Olav Thon Gruppen, og han forteller at de er opptatt av at man ved å ha dedikerte driftsteam også får et lokalt eierskap til de oppgavene som skal ivaretas, og ikke minst en kjennskap til bygningene. Det fjerner mye byråkrati. Han er opptatt av at det er viktig å holde ansvaret så nær oppgaven som mulig.

– Hvordan fungerer dette i praksis?

– Vi kan jo nevne en dame som i helgen hadde det problemet at hun mistet nøkkelkortet sitt. Vi drifter også en del boligeiendommer, sier Bjørn Melien, og gir oss en skikkelig solskinnshistorie: -Damen ringte fortvilet i to-tiden om natten, og fikk ikke tak i vaktmesteren, som ikke overraskende sov på det tidspunktet. Men da gikk telefonen videre til Bjørn, som kunne ordne opp.

Olav Thon Gruppen er opptatt av sikkerhet, derfor bruker man brikker til leilighetene i stedet for nøkler. Og selv om det naturlig nok blir litt «styr» når man mister nøkkelkortet sitt på denne måten, kunne vi raskt og effektivt løse problemet. Beslutningskjeden er kort, og vi har hele tiden kundene våre for øye. Og det er vel hevet over tvil at damen ble svært så glad over å bli reddet av driftsleder fra Olav Thon Gruppen denne natten.

Reklamerer med teamet

I møtet med potensielle næringskunder, er det nettopp driftsteamene som er en av fordelene Olav Thon Gruppen fokuserer på:

«Driftsapparatet i Olav Thon skal gjøre arbeidsdagen så bra som mulig»

Dette argumenteres det med fordi vaktmesterne kjenner næringseiendommene ut og inn, og kan reagere raskt ved hendelser, og at dette blir kvalitetssikret i dialogen mellom vaktmestrene og driftsansvarlige. Vaktmestrene er stolte av den jobben de gjør, og den enkelte medarbeiders «eierskap» til eiendommene, gir klare kunde-fordeler.

– Det høres forlokkende ut?

– Ja, og dette er forankret fra toppen i konsernet og helt ut til den enkelte vaktmesteren i systemet vårt. Oppgaver som å følge opp lover og forskrifter, ha gode beredskapsordninger, foreta nødvendige risikoanalyser og ha et bra HMS-opplegg blir mye enklere på denne måten.

Nettbasert HMS system

De bruker et nettbasert HMS system, som leietagerne også må bruke. Dette HMS systemet er gjeldende i alle de ca. 350 nærings/bolig eiendommene, og gjelder også for resten av eiendommene i Olav Thon Gruppen sin portefølje i Norge og utland.

– Vi bruker her moderne hjelpemidler som QR-koder for brann runder- og andre viktige kontrollfunksjoner på faste kontrollpunkter, som lagrer seg rett inn i dette HMS systemet.

Dette gir oss en unik historikk, og muligheten til å rette opp avvik. Tilsynsmyndighetene har også tilgang til systemet og kan følge de enkelte avvikene som de måtte ønske.

Til slutt vil jeg også nevne at vi har inngått avtaler med faste servicepartnere, som utfører mer spesifikke spesialistoppgaver. Det kan være avfallshåndtering, glassmestere, rørleggere, ventilasjons firmaer og elektrikere for å nevne noen. Dermed sørger vi for at vi alltid har tilgang på gode og trygge håndverkere som kan bistå kundene våre der det måtte trenges.

Totalt er vårt driftsapparat her i Oslo på 35 personer fordelt på tre driftssentraler, i tillegg har hotellene egne vaktmestere ansatt, og det gir en høy grad av trygghet for kundene, slår han fast.

Fornøyde kunder

– Når man spør kundene om hva de foretrekker, hva svarer de da?

Nå er jo kunder forskjellige, og vil naturlig nok ha forskjellige krav til tjenestene våre. Men en av fellesnevnerne er nok nettopp den korte responstiden. Og det er ikke til å stikke under en stol at dette er noe vi får til nettopp fordi vi har egne ansatte som kjenner bygningene godt. Alle leietagere har tilgang til Thons vaktmestertjenester, og det øker kundetilfredsheten, det er det ingen tvil om, understreker han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse