loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Med Viscenario kan man utføre befaring og vernerunde på mobilen/nettbrettet mens man er ute, slik at man slipper å skrive rapporten på kontoret i etterkant. Her blir Viscenario brukt på byggeplass til et av prosjektene til Bundebygg. Foto: Viscenario

Forenkler arbeidsflyten

/ 2015-11-30 13:52:17

– Vi rydder bort manuell oppgavehåndtering som er en kostbar tidstyv i dagens byggeprosjekter, sier Beate Størkson, CEO i Viscenario.

I dagens byggeprosjekter brukes det fortsatt mye tid på kommunikasjon og etterarbeid etter besøk på byggeplassene. Viscenario er en skybasert løsning som forenkler bedrifters administrasjon rundt bygging, drift og vedlikehold.

I Viscenarios Prosjekthotell har ledelse, prosjektledere og prosjektmedarbeidere et system for all prosjektrelatert dokumentasjon og oppgavehåndtering.

– Man får én modul å forholde seg til, hvor arbeidsflaten kan være alt fra en web-leser på pc-en til en app på en mobil enhet. Sluttbrukerne får nødvendig informasjon via skyen rett i lomma, sier Beate Størkson, medgründer og CEO i Viscenario.

Systemet kan brukes til bare prosjekthotell eller til å samle inn FDV-dokumentasjonen eller til utleiehåndtering.

Viscenario-plattformens prosjekthotell håndterer alle tegninger og dokumenter i et byggeprosjekt. Samtidig bruker man den til å rapportere inn RUH (Rapport om uønskede hendelser på byggeplass), SJA (Sikker Jobbanalyse), avvik og befaringer.

– På denne måten får prosjektledelsen kontroll på alle oppgavene i prosjektet, samt versjonskontroll på alle tegninger og dokumenter i prosjektet, forklarer Beate Størkson, medgründer og CEO i Viscenario.

 

Innebygd arbeidsflyt

Når prosjektet er ferdig, laster UE (underentrepenører) opp sin FDV dokumentasjon i Viscenario og sender den til godkjenning.

Når FDV-dokumentasjonen er godkjent og alle serviceavtaler er satt opp med gitte intervaller for oppfølging er løsningen klar for drift. Vaktmestere får sine faste driftsoppgaver og ad-hoc oppgaver. Leietakerne eller boligkjøperne får sin boligperm/leieperm, på nettbrett.

I tillegg blir reklamasjonshåndteringen vesentlig enklere ettersom det ikke lenger vil være noe problem å skaffe seg full oversikt over hva som er gjort når og av hvem.

Byggeprosjekter består av en enorm mengde aktiviteter og mange involverte. Prosjektlederens viktigste oppgave er kommunikasjon, og for å håndtere informasjonsflyt, oppgaver og rapporteringer er en intuitiv og lett tilgjengelig arbeidsflate essensielt.

– Med Viscenario kan man utføre befaring og vernerunde på mobilen/nettbrettet mens man er ute, slik at man slipper å skrive rapporten på kontoret i etterkant, sier Størkson, og legger til at brukerne får pushvarsler når det er nye oppgaver og frister som er passert.

Oppgavemetodikken Kanban som er brukt i Viscenario, er hentet fra Toyota som ofte identifiseres som best practice i produksjonsflyt og oppgavehåndtering. Kort sagt skal alle oppgaver ha en status «Til behandling», «påbegynt» og «ferdig».

– Det er et gap mellom ledelsens prosjektstyringssystem som er bygget på økonomisystemer og den praktiske oppgave- og dokumenthåndteringen på en byggeplass. Det er til dette gapet vi trenger sømløse overganger til for å effektivisere arbeidsprosessene. Det unike som vi tilbyr er at du får opp 3D modellen. Det hjelper lite å ha et godt kart om du ikke har det med ute i terrenget, understreker hun.

 

Får oversikt

Prosjektleder får enkelt oversikt over alle oppgavene i prosjektet og ser raskt om noe har passert fristen og må tas tak i.

– Alle jobber som krever sjekklister utføres på mobilen/nettbrett, alle bilder, kommentarer og oppfølgingsoppgaver gjøres på mobilen. Når oppgaven er ferdig, flettes alt sammen og PDF lagres i prosjektmappen og sendes på mail, alt skjer automatisk, forklarer Størkson, og legger til:

– Det er dyrt når alle prosjektledere og prosjektmedarbeidere gjør prosjekter på sin måte. Ofte har de egne maler for KS sjekkliste på sine befaringer og denne leveres på papir, dette er ikke smart. Det passer seg ikke i 2015 at høyt kompetente medarbeidere skal sitte foran en pc å tolke håndskrift. Dette er nøkkelmedarbeidere som bør bruke tiden til det de er best til, nemlig faglig arbeid. Vi rydder bort manuell oppgavehåndtering som er en kostbar tidstyv i dagens byggeprosjekter.

Ifølge Størkson har kundene deres opplevd store besparelser ved å ta i bruk systemet.

– Det er enorm forskjell på en avviksrapport på et krøllete skjema i baklomma sammenlignet med en innlevert via mobilen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse