loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
TOMT: Bygget som en gang var en terminal med et yrende liv, står nå tomt. Odd Gunnar Hansen er alene igjen.
MØLLPOSE: Odd Gunnar Hansen passer på et 18.000 kvadratmeter stort terminalbygg mens det ligger i møllposen. (Foto: Georg Mathisen)

Han holder Rygge på vent

Georg Mathisen / 2017-03-21 09:00:41

 I fjor fløy over en million passasjerer fra Rygge flyplass. Nå er vaktmester Odd Gunnar Hansen alene igjen.

– Her var det et pulserende liv!

Hansen låser seg inn i terminalbygningen. Rusler gjennom en sikkerhetskontroll som sjekket nesten to millioner mennesker i året da den var som travlest. Kikker inn i en taxfreebutikk der skiltene og hyllene fremdeles står. Men de er like tomme som resten av flyplassen.

1.000 mistet jobben

1. november var det slutt. Et langvarig politisk og økonomisk spill endte med at Moss Lufthavn Rygge stengte dørene. 500 ansatte mistet jobben. Ifølge flyplassledelsen røk også 500 arbeidsplasser i andre firmaer som følge av at flyplassen ble nedlagt.

Fremdeles arbeides det for å få i gang igjen den nedlagte flyplassen. Så langt har ikke de nye interessentene fått det til.

Terminal i møllpose

Mens politikere, eiere og interessenter håper at noe skal skje, har Odd Gunnar Hansen jobben med å sørge for at terminalen er klar den dagen det eventuelt skjer.

– Bygget må jo tas vare på. Det er dét jeg har ansvaret for, sier han.

Han har bakgrunn fra Forsvaret, fra det som en gang var Rygge hovedfly­stasjon. Flyttet over til den andre siden av rulle­banen, til Rygge Sivile Lufthavn, som leder for plasstjenesten. Da det nærmet seg nedleggelse, utdannet han seg for å kunne ta over vaktmesterjobben.

Ut februar var det en heltidsjobb, nå er han nede på 40 prosent.

Godt vedlikeholdt

– Dette er et meget godt vedlikeholdt bygg. Det kan vi takke den forrige vaktmesteren, Harald Salt, for. Til å ha stått i nesten ti år er det veldig lite slitasje. Vedlikeholdsrutinene har vært gode, sier Hansen.

Fremdeles driftes terminalen slik at det er mulig å snu seg raskt om det skulle bli drift igjen. Vaktmester Hansen går de daglige rundene sine i det 18.000 kvadratmeter store terminalbygget.

Lavere temperatur

– Hele anlegget er sprinklet. Så kjører vi drift med lavere temperatur. Den trenger ikke å ligge på 22–23 grader nå, så vi har senket den til 17–18. I tillegg har vi minimalt med lys, forklarer han.

SD-anlegget følger med på det meste.

– Men det kan selvfølgelig oppstå en vannlekkasje, for eksempel. Det er veldig mye rør her, sier Odd Gunnar Hansen.

– Trasig

Han bekymrer seg for de mange som mistet jobben; spesielt dem som ikke fant seg nytt arbeid med en gang. Håper på nytt liv i lokalene som i dag står tomme.

– Det er jo trasig å gå alene i bygget her, da, sier Odd Gunnar Hansen.

Byggdrifteren har flere ganger kontaktet Pål Tandberg, flyplassjefen som fremdeles er daglig leder i Rygge Sivile Lufthavn, for å få en kommentar. Tandberg har ikke svart på noen av henvendelsene.

MØLLPOSE: Odd Gunnar Hansen passer på et 18.000 kvadratmeter stort terminalbygg mens det ligger i møllposen.TOMT: Bygget som en gang var en terminal med et yrende liv, står nå tomt. Odd Gunnar Hansen er alene igjen. (Foto: Georg Mathisen)

Fakta: Rygges flyhistorie

  • De tyske okkupantene bygde flyplass på Rygge i Østfold i 1943.
  • I 1954 var Rygge hovedflystasjon i drift. Flere typer jagerfly og helikoptre opererte fra stasjonen, som byttet navn til Rygge flystasjon i 2000.
  • Rygge Sivile Lufthavn AS ble stiftet for å bygge og drive sivil flyplass. Selskapet eies av Thon Holding, Orkla Eiendom, Østfold Energi og Østfold fylkeskommune.
  • Den kommersielle luftfarten startet i 2007. Norwegian var første selskap på det som offisielt het Moss Lufthavn Rygge.
  • Senere var det Ryanair som hadde de aller fleste rutene fra Rygge. Det siste hele året i drift, 2015, fløy 1.641.000 passasjerer til eller fra Rygge. Året før var tallet over 1,8 millioner.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse