loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
I HØYDEN: Det som ikke går i bredden, går i høyden – flere parkeringsløsninger bygger på at bilene parkerer over hverandre. Foto: Multiparking
I HØYDEN: Det som ikke går i bredden, går i høyden – flere parkeringsløsninger bygger på at bilene parkerer over hverandre. Foto: Multiparking

Flere parkerer i høyden

Georg Mathisen / 2017-06-15 11:40:57

Byene blir tettere, og utbyggerne må få plass til flere biler på færre kvadratmeter. JM velger gjerne mekaniske løsninger.

– Må vi bygge parkering i flere plan, så blir det fort til at det lønner seg med mekaniske løsninger, sier produktsjef Eirik Prestmo i JM Norge.

Parkeringsløsninger som gjør plass til bilene over hverandre eller som flytter dem rundt slik at det ikke er behov for kjøre­bane. Flere og flere utbyggere velger det som leverandørene omtaler som smarte parkeringsløsninger.

Ser på pris

– Har vi plass til å bygge tradisjonelt, så gjør vi det, for det er rimeligere. Men i noen tilfeller er parkeringskravet eller tomten slik at vi må bygge i flere plan. Da kommer vi fort til et skjæringspunkt hvor det lønner seg med slike løsninger, sier Prestmo.

Parkeringsanleggene med heis- og plattformløsninger byr ikke på noen ekstra problemer for drifterne, mener han. Når JM bygger ut, er det stort sett et sameie som overtar og forvalter parkeringsanlegget.

Lite reklamasjoner

– Vi har veldig lite reklamasjoner på de mekaniske parkeringsanleggene. Sameiet må ha en serviceavtale med leverandøren. Folk kjører jo på porter og tekniske anlegg, og da stopper det. Da må leverandøren rykke ut for at naboen skal slippe å bli stående uten å komme ut, konstaterer Prestmo. Han ser at kundene venner seg til anleggene fort og at kø ikke er noe problem.

JM har bygd ut med flere forskjellige typer mekaniske parkeringsanlegg. Det største står i Waldemars Hage i Oslo, med plass til over 300 biler. Der ville alternativet vært å bygge to–tre etasjer nedover i bakken, med Akerselva rett ved siden av.

– Det er lite støy, og inntrykket er at det fungerer veldig bra, sier Eirik Prestmo.

– Konvensjonelt trenger vi 34–35 kvadratmeter per parkeringsplass. Med dette anlegget trenger vi 15 brutto. Det blir penger av det. Vi ser kynisk på det rent økonomisk, konstaterer han.

Mindre plass

Multiparking Skandinavia forteller om stadig flere leveranser etter hvert som tilbygging, utbygging og fortetting i og rundt norske byer tvinger frem bygg som utnytter arealet bedre. Nå senest er det leilighets­prosjektet Damsgårdsundet i Bergen som har fått 165 plasser, mens det nye Kripos-­hovedkontoret i Oslo har fått 20.

– En tradisjonell parkeringsplass tar opptil tre ganger så mye plass som en plass i en Multiparking-løsning, og er dyr.

80 anlegg i Norge

Disse leveransene er gode eksempler på at gode løsninger gir verdifull plassutnyttelse og brukerfordeler i ulike typer bygg. Smart, kosteffektiv utnyttelse av parkeringsareal er blitt en naturlig del av smart eiendoms­utvikling, -bygging og -drift, sier Per Kristian Lundquist i Multiparking.

Det skandinaviske selskapet selger løsninger fra tyske Klaus Multiparking, som har levert over 700.000 parkeringsplasser. I Norden har Multiparking 80 parkeringsanlegg.

FÆRRE KVADRATMETER: Produktsjef Eirik Prestmo i JM Norge forteller at arealbehovet per parkeringsplass reduseres fra 34-35 til 15 kvadratmeter. FÆRRE KVADRATMETER: Produktsjef Eirik Prestmo i JM Norge forteller at arealbehovet per parkeringsplass reduseres fra 34-35 til 15 kvadratmeter. 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse