loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
SAMLENDE: Driftssjef John Olav Aarum forteller om gode resultater for Østfold fylkeskommune av å sentralisere oppgaver og si opp serviceavtaler.
SAMLENDE: Driftssjef John Olav Aarum forteller om gode resultater for Østfold fylkeskommune av å sentralisere oppgaver og si opp serviceavtaler.

Samler seg for å drifte bedre

Georg Mathisen / 2018-01-15 09:30:46

Han sa opp 160 serviceavtaler. Samling av folk og systemer skal sørge for at de fylkes­kommunale byggene i Østfold driftes bedre.

Øistein Abrahamsen er klar til å sette opp radonmålere. Jobben hans er ikke helt som den var før.

– Nå skal vi ha bedre kontroll på byggene våre, sier han.

Sammen

Abrahamsen har bakgrunn som mekaniker, sveiser og platearbeider, lang erfaring med ventilasjon og kjenner St. Olav videregående skole i Sarpsborg godt. Men nå har han ikke hele arbeidsdagen der lenger – han er en del av en avdeling for teknisk drift i Østfold fylkeskommune.

– Det blir mer styring over anleggene nå. Vi hadde ikke den samme styringen tidligere, da vi satt på hver vår tue, sier han.

Nå har de rundt 900 elevene og 140 ansatte på St. Olav en vaktmester på stedet. Drift og forebyggende vedlikehold tar Abrahamsen og kollegene seg av. I dag er Kjell Arne Habbestad og John Olav Aarum med for å få på plass radonmålere.

RADON-AKTIVITET: Øistein Abrahamsen og Kjell Arne Habbestad gjør klart til å radonsjekke St. Olav videregående skole i Sarpsborg.RADON-AKTIVITET: Øistein Abrahamsen og Kjell Arne Habbestad gjør klart til å radonsjekke St. Olav videregående skole i Sarpsborg.

Brann

Aarum er leder for teknisk drift.

– Tidligere var eiendomsseksjonen nesten en ren prosjekt- og utviklingsenhet. Vedlikehold og drift lå ute på virksomhetene, forteller han.

Fylkeskommunen eier rundt 250.000 kvadratmeter og leier 54.000 til. Nå er daglig drift og planlagt vedlikehold av hele bygningsmassen samlet.

– Tre av oss arbeider med planlagt vedlikehold. Akkurat nå er det veldig fokus på brannvern, forteller Aarum.

Der har det nemlig vært stort etterslep og store avvik. Samtidig er det vanskelig å få brukerne til å forstå ansvaret sitt.

Toppsystem

Servicen og vaktmestrene er fremdeles ute på hvert enkelt bygg.

– Men nå er vi 12 ansatte på teknisk drift som sørger for varme, ventilasjon, brannsikkerhet og at bygget funker til daglig. Det er en utrolig positiv gjeng. Det er ikke alltid bra å bli tvangssammenslått, men her har det gått utrolig fint. De har fått tilbake litt av fagområdene sine, forteller sjefen.

Nå som folkene er samlet, blir neste trinn å samle anleggene.

– Vi jobber veldig mye med et toppsystem for SD-anleggene. Det er forskjellige systemer overalt, så vi trenger et toppsystem som kan lese dem. I realiteten vil det nok ta flere år før vi kan styre alt fra én enhet, regner han med.

Tar igjen etterslep

Med drifterne samlet på ett sted blir det lettere å ta igjen etterslepet.

– Det gror ikke mugg overalt hos oss. Det står ikke dårlig til. Men de tekniske anleggene har vært litt forsømt. Det handler nok i stor grad om at man mangler kompetanse når man har drevet hver for seg, og manglende drift fører til dårlig vedlikehold. Noen er gode på det ene, noen på det andre, sier han. For eksempel er det etterslep på vedlikeholdet på elektrosiden, mange små vannlekkasjer og tak som ikke hadde vært besøkt på mange år.

Nå er kompetansen samlet. Da Aarum presenterte planene sine, stilte økonomidirektøren spørsmål om hvorfor ingen hadde sett dette tidligere. Det var tross alt snakk om de samme menneskene.

– Ja, det er de samme menneskene, men det handler om å bruke tid på byggene og ikke bare på service. Nå har vi samlet kompetansen. En rørlegger og en elektriker sammen kan være dynamitt, sier han.

160 serviceavtaler

Da Aarum begynte i jobben i fjor, tok han over rundt 160 forskjellige serviceavtaler. 40 av dem på brannalarm, ledelys og brannanlegg, 20–25 på slukkeutstyr.

– Alt er sagt. Fra 1. januar gjelder nye, helhetlige avtaler for å sikre dokumentasjon og sikre at vi får gjennomført de lovpålagte kravene overalt. Det samme kommer vi til å gjøre på service og kontroll.

Avtaleoppryddingen sparer penger, men det viktigste er at dokumentasjonen blir bedre, konstaterer John Olav Aarum.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse