loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
- Vi har fylt arealene med mange virkelig spennende leietagere, mener direktør FDV i Jakhelln Eiendom i Bodø, Arve Pedersen. Foto: Jørn Wad

Fokus på leietageren

/ 2015-11-30 13:25:54

– Det enkleste er ofte det beste, mener Arve Pedersen i Jakhelln Eiendom i Bodø.

Arve Pedersen, som er direktør for Eiendom FDV i Jakhelln Eiendom – en av Bodøs største eiere og forvaltere av næringseiendom – har klippefast tro på at dersom man satser på å gjøre ting enklest mulig, vil det føre til størst mulig grad av kundetilfredshet og stabilitet og ro i leieforholdene.

– Vi satser på å ha fokus på leietageren, sier han innledningsvis, men blir kjapt avbrutt av et oppfølgingsspørsmål:

–Det er vel noe absolutt alle utleiere vil hevde at de har?

– Kanskje det, men for oss er det noe annet og veldig mye mer enn bare en frase. Som sagt så tror jeg først og fremst det handler om å gjøre ting enkelt. Et eksempel på det, kan være kort responstid. Om noen av våre leietagere melder inn et behov, skal det skje noe rimelig kjapt. For når kunden kjenner seg ivaretatt, og at noen ikke bare bryr seg om den utfordringen vedkommende opplever, men derimot forsøker å gjøre noe med det, så skapes trivsel og kundelojalitet. Vi må forstå og ta inn over oss at vi er til kun for kunden og at de ønsker at vi skal være til stede for dem. Tilgjengelighet er derfor et viktig nøkkelord, tror Pedersen.

– Og enten det handler om etablering av besøksregistrering eller fiksing av et eller annet teknisk som ikke er helt etter ønsket, så mener han at det må tas tak i så raskt som mulig, avklare hvilke krav kunden setter, og finne en pris på den tjenesten som ønskes. Mye skal også være avklart i kontrakter mellom partene, men man kan ganske enkelt ikke presse hverdagen inn i en kontrakt, slår han fast.

Gode lokaler

Når alt dette er sagt, legger Pedersen heller ikke skjul på at lokalene må være av riktig kvalitet. For leietagerne vil det i tillegg til å være snakk om den plassen man trenger, også være snakk om at man søker et positivt og bra miljø, slik at man kan tilby ansatte, kunder og besøkende lokaliteter som fremmer bedriftens omdømme, og ikke det motsatte.

– Det betyr at lys og ventilasjon må være på stell, lokalene må være riktig plassert i lokalmiljøet og det må være fasiliteter som tilfredsstiller de behov som de
forskjellige kundene har. Det er også viktig å få avklart nettopp hvilke krav og ønsker kundene har slik at leieforholdet kan bli best mulig for begge parter allerede fra begynnelsen.

Han viser stolt til inngangspartiet i lokalene på det bygget som har fått navnet Jakhelln Brygge midt i byen. Det skjer ikke så rent sjelden at fotografer som ønsker seg et litt flott miljø for sine bilder, kommer innom vestibylen for å ta sine bilder der. Da har vi virkelig fått til noe, mener han.

Likevel er han veldig bevisst på at det de nå har fått til, ikke er en statisk situasjon.

– Man må hele tiden følge med for å kunne tilby de beste løsningene til leietagerne. De skal føle at de ikke kunne hatt et bedre leieforhold enn det de opplever med oss.
Jakhelln Eiendom forvalter totalt 38.000 kvadratmeter og har nesten alt utleid til enhver tid. De har også en rekke utviklingsprosjekter på gang i Bodø sentrum.

– At lokalitetene er utleid så godt som hele tiden er avgjort en suksessfaktor for en eiendomsbesitter.

Lys fremtid

– Hvordan tror du fremtiden kommer til å arte seg for dere her i Bodø?

– Den er lys. Vi har som sagt leid ut det aller meste av lokalene våre. Ved at vi lever som vi lærer, har en åpen dialog med leietagerne og lytter til det de har å si, så sikrer vi oss at de blir hos oss. Samtidig mener vi at dette også er en strategi som vil være med på å skaffe ytterligere leietagere, dersom noen skulle falle fra. Omdømme er noe vi ser alvorlig på. Det skapes nettopp ved at man har leietagere som er fornøyd og som forteller om det til andre. Og det tror jeg folk gjør. Både dersom de er fornøyde og dersom de ikke er det.

– Jakhelln Brygge sto ferdig i 2008. Da kontraktene utløp hadde vi en periode med en del ledighet. Nå er så å si hele bygget utleid. Dette hadde vi ikke fått til uten å ha fokus på leietageren. Det skal være vår ledestjerne i alt vi gjør. Når folk får det de opplever at de betaler for og i tillegg har et miljø de blir glad i, legges det et grunnlag for den enkelte bedriftens suksess. Og den vellykketheten vil vi gjerne yte vår skjerv til, avslutter Pedersen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse